keskiviikko 18. syyskuuta 2013

Paettiin sadetta Pariisiin

Viime viikon tiistai-aamuna lähdettiin kaverin kanssa Pariisiin muutamaksi päiväksi pakoon sateista ja harmaata Brysseliä. Matka taittu Eurolinesin bussilla, joka maksoi menopaluu 23 euroa! Matka kesti aamuruuhkassa noin 5 tuntia ja takasin tullessa yöbussilla vain 3 tuntia bussikuskin kaahaustaitojen ansiosta varmaan. Itselle matka tuntui tosi lyhyeltä kun on tottunut Suomessa matkustamaan paljon pitempiä välimatkoja kun taas belgialainen kaverini sanoi, ettei toista kertaa mene bussilla Pariisiin. Tykkäsin kattella maisemia bussista varsinkin kun päästiin Ranskan puolelle ja alkoi näkyä peltomaisemaa. Ja tulipahan nähtyä, kuinka tiheäänasuttua ja ruuhkaista Belgia on. Menomatkalla meidän vieressä bussissa istui yksi haiseva laitapuolenkulkija, mutta ei hänestä hajun lisäksi ollut sen kummempaa harmia, mitä nyt edessäistuvaa muslimia haittasi tyypin oluenlipittely...
Hassua oli, että koko matkan kun ajettiin Belgiassa satoi hulluna, mutta heti kun ylitettiin raja Ranskan puolelle, pilvet kaikkosivat ja aurinko alkoi paistaa :D
Kun saavuttiin Pariisiin, heitettiin tavarat hostellille ja lähdettiin lähistölle syömään ja sitten suunnattiin Montmartrelle maisemia ihastelemaan ja rauhallisilla sivukujilla käveleskelemään. Tykättiin Montmartresta tosi paljon, sieltä löytyi ihastuttavia katuja ja taloja!

Yövyttiin Pariisissa siis St. Christopher's Inn ketjun Gare du Nord- hostellissa. Hostelli oli avattu vasta toukokuussa, joten kaikki oli vielä hienoa ja uutta. Tosin osittain hostelli oli vielä keskeneräinen ja esimerkiksi meidän kerroksen suihkut eivät olleet vielä ihan toimivia, niistä tuli joka kuumaa tai kylmää vettä, mikä oli harmillista. Olin liian laiska lähtemään suihkuun toiseen kerrokseen :D Huoneet oli kans hienoja. Me oltiin 8-hengen dormissa, huone oli kumpanakin yönä täynnä, mutta meille sattui tosi rauhalliset huonekaverit ja saatiin nukuttua hyvin. Sängyissä oli eteenvedettävä verho niin sai kivasti yksityisyyttä jos. Aamupala oli tosi hyvä, kuului siis hintaan ja sisälsi hyvää leipää, juustoa, kinkkua, erilaisia muroja, jogurttia, teetä ja kahvia. Lisäksi aamupala paikka oli tosi hieno, sama paikka toimi siis myös hostellin baarina, josta tykättiin tosi paljon :) Baarista sai suht halvalla esim. viiniä(5euroa pullo). Hostellin henkilökunta oli erittäin kielitaitoista, täysin sujuvasti puhuivat englantia. Muutenkin hostellissa oli tosi kansainvälinen tunnelma, ei tuntunut yhtään, että olisi ollut Pariisissa. Hostellissa oli paljon ausseja varsinkin. Menen mielelläni uudestaan kyseiseen hostelliin, parin kuukauden päästä viimeisetkin remonttihommat on varmaan saatu päätökseen ja sitten hostelli ei ole kaukana täydellisyyttä!

Illalla mentiin sitten keskustaan ihastelemaan Pariisia iltavalaistuksessa. Satuttiin just sopivasti todistamaan tasatunnein tapahtuvaa Eiffel tornin valoshowta.

Keskiviikkona mentiin aamupalan jälkeen Sandemans New Europe Toursin ilmaiselle turistikierrokselle keskustassa, koska oltiin ekan päivän jälkeen niin väsyneitä kartanlukemiseen. Ideana kyseisessä turistikierroksessa on siis, että se on ilmainen, ei tartte maksaa, mutta lopuksi saa antaa tippiä jos kierros oli omasta mielestä sen arvoinen ja tästä he saavat tuottonsa. Näitä kierroksia järjestetään ympäri Eurooppaa ja ovat melko suosittuja. Meille sattui aivan mahtava opas, Arnaud, viisi vuotta Pariisissa asunut Los Angelesista kotoisin oleva tyyppi, joka oli tosi hauska, kuin suoraan jostain amerikkalaisesta komediashowsta. Tyyppi muistutti ulkonäöllisesti mun mielestä hieman Hugh Laurieta. Kierreltiin keskustan perusturistinähtävyyksiä muutama tunti, pysähdeltiin aina välillä ja lopuksi mentiin syömään perusranskalaista ruokaa tarjoavaan ravintolaan Champs Elyséen lähelle. Kierroksella tutustui myös kivasti muihin tyyppeihin meidän hostellilta. Me tutustuttiin yhteen mukavaan aussiin(joka ei myöskään ollut yhtään pahemmannäköinen :D), jonka kanssa  myöhemmin illalla lipitettiin(tai paremminkin kitattiin) muutama pullo viiniä hostellin baarissa. Baarissa oli myös aivan mahtava livebändi, soittajat vaihtuivat tiuhaan ja soittivat aivan mahtavia covereita, esim. Angus&Julia Stonen Big Jet Plane, ah sen kun sais kuulla uudelleen. Baarimikot olivat kans mukavia, tosin aamulla kirottiin sitä, joka yllytti meitä tilaamaan kolmannen viinipullon...

Aamulla ei sitten ymmerrättävästi ollut mikään maailman mahtavin olo, melko hutera totta puhuen. Mikäs siis sen parempi vierailukohde aamulle kuin Père Lachaisen hautausmaa, joka oli kyllä näkemisen arvoinen kaikessa suuruudessaan ja aavemaisuudessaan. Tsekattiin Oscar Wilden, Edith Piafin ja Jim Morrisonin haudat.

Lisäksi käytiin Shakespeare&Companyn kirjakaupassa, joka oli aivan ihana. Käsittämätöntä, miten niin pieneen kauppaan mahtui kaikki se kirjamäärä! ja vaikka siellä oli paljon turisteja ja kapeat käytävät, ei silti ollut ahdasta!

Sitten käytiin syömässä Eiffelin tornin lähellä kivassa pienessä ja melko autenttisessa italialaisessa ravintolassa, Il Grigio oli paikan nimi ja osoite 190 Rue de Grenelle. Hyvää pizzaa oli ja kunnolla täytteitä.

Sitten käveleskeltiin ympäriinsä, pysähdyttiin aina kattelemaan söpöjä leivoskauppoja :) Ja sitten mentiin Jardin de Luxembourgiin, joka oli kyllä omia suosikkeja. Näytti upealta harmaana ja pilvisenäkin päivänä. Muutenkin Pariisi on upea sateessakin(toisin kuin Bryssel...).

Eniten Pariisissa tykkäsin rauhallisimmissa kaupunginosissa kävelystä kauempana turistitungoksesta. Montmartre ja Marais oli omia suosikkeja ja puistot myös. Kolme päivää oli juuri sopivan pituinen aika vierailulle Pariisiin, loppuvaiheessa alkoi väsyttää vaikka ei edes juostu paikasta toiseen vaan otettiin aika rennosti. Jäi vielä paljon näkemistä seuraavaan kertaan :)

Nyt on sitten lomailu ja matkustelu vaihtunut EU-harjoittelijan kiireiseen arkeen ja varsinkin pari ekaa viikkoa vapaa-aika menee varmaan levähtämiseen, mutta parin viikon päästä pitäis päästä vähän reissaamaan Belgiassa.